Zaangażowany sport: Manchester United

By Maj 16, 2018news

Motto fundacji brzmi Engage. Inspire. Unite. Dla mnie to pierwszy znak, że prawdopodobnie znalazłem się we właściwym miejscu. Fundacja wykorzystuje nazwę klubu, żeby ukazywać, jaki jest cel jej działania. W skrócie można napisać, że Fundacja Manchesteru United angażuje dzieci i młodzież wykorzystując do tego autorytet klubu (element inspiracji), aby następnie ci młodzi ludzie jednoczyli społeczności, w których żyją.

Ciężko w jednym tekście opisać wszystkie działania, którymi zajmuje się fundacja, dlatego wybrałem tylko niektóre.

Manchester United Foundation stawia sobie za cel dotarcie do różnych grup dzieci i młodzieży. Od razu można zauważyć, że klub za pośrednictwem własnej fundacji stawia mocny nacisk na działania skierowane do dziewczyn. Niemal każdy projekt zakłada ich udział w szczególności, jednak fundacja chce je zachęcić do czynnego uprawiania piłki nożnej. Temu służy inicjatywa FA Girls’ Regional Talent Club, która wyławia największe talenty w damskiej piłce nożnej. Fundacja nie tylko czeka na zainteresowane, ale także wychodzi do nich organizując treningi piłkarskie czasami z zawodnikami pierwszego zespołu Manchesteru United.

W tym miejscu warto na chwilę się zatrzymać. Gdy zapoznajemy się z różnymi aktywnościami, które prowadzi fundacja, często możemy zauważyć, że jej najlepszymi ambasadorami są zawodnicy Manchesteru United, w tym największe gwiazdy pierwszego zespołu, co wzmacnia działania klubu z obszaru społecznej odpowiedzialności.

Dwie inicjatywy są skierowane głównie do najmłodszych dzieci. Pierwsza z nich nazywa się Move With Manchester United. Jej celem jest dbanie o aktywność fizyczną dzieci od najmłodszych lat. Druga z nich nazywa się Eat Well with Manchester United, która jest podobna. Skupia się jednak nie tylko zachęcaniu do aktywności fizycznej, ale także na propagowaniu właściwych nawyków żywieniowych.

Wiele z tych projektów zyskuje duży zasięg, dlatego, że Manchester United Foundation nawiązuje współpracę ze szkołami, dzięki czemu dociera nie tylko do dzieci i młodzieży, ale również do lokalnych społeczności.

W działaniach fundacji można spotkać się także z działaniami, które w pierwszej kolejności nie skupiają się na promocji aktywności fizycznej i wszystkiego, co z tym związane. Przykładem może być Enterprise Academy, która powinna zwrócić uwagę osób zainteresowanych marketingiem sportowym. Przyznam, że pierwszy raz z czymś takim się spotkałem. Fundacja zaprasza młodych ludzi do udziału w jednodniowym lub dwudniowym szkoleniu, podczas którego mogą oni spojrzeć na klub jako na podmiot biznesowy. Od środka zapoznają się z różnymi aspektami zarządzania wielką marką sportową.

Na sukces Manchester United Foundation pracuje aktualnie dziewięciu pracowników. Warto dodać, że fundacja chce być obecna nie tylko w „terenie”, ale także w mediach społecznościowych. Liczba fanów na Facebooku to ponad 2 700 000 osób, natomiast na Instagramie liczba obserwujących to niecały milion osób. Świadczy to o tym, że fundacja klubowa nie tylko jest dodatkiem do klubu, ale raczej jego istotną częścią.