
Motto fundacji brzmi Engage. Inspire. Unite. Dla mnie to pierwszy znak, że prawdopodobnie znalazłem się we właściwym miejscu. Fundacja wykorzystuje nazwę klubu, żeby ukazywać, jaki jest cel jej działania. W skrócie można napisać, że Fundacja Manchesteru United angażuje dzieci i młodzież wykorzystując do tego autorytet klubu (element inspiracji), aby następnie ci młodzi ludzie jednoczyli społeczności, w których żyją.
Ciężko w jednym tekście opisać wszystkie działania, którymi zajmuje się fundacja, dlatego wybrałem tylko niektóre.
Manchester United Foundation stawia sobie za cel dotarcie do różnych grup dzieci i młodzieży. Od razu można zauważyć, że klub za pośrednictwem własnej fundacji stawia mocny nacisk na działania skierowane do dziewczyn. Niemal każdy projekt zakłada ich udział w szczególności, jednak fundacja chce je zachęcić do czynnego uprawiania piłki nożnej. Temu służy inicjatywa FA Girls’ Regional Talent Club, która wyławia największe talenty w damskiej piłce nożnej. Fundacja nie tylko czeka na zainteresowane, ale także wychodzi do nich organizując treningi piłkarskie czasami z zawodnikami pierwszego zespołu Manchesteru United.
W tym miejscu warto na chwilę się zatrzymać. Gdy zapoznajemy się z różnymi aktywnościami, które prowadzi fundacja, często możemy zauważyć, że jej najlepszymi ambasadorami są zawodnicy Manchesteru United, w tym największe gwiazdy pierwszego zespołu, co wzmacnia działania klubu z obszaru społecznej odpowiedzialności.
Dwie inicjatywy są skierowane głównie do najmłodszych dzieci. Pierwsza z nich nazywa się Move With Manchester United. Jej celem jest dbanie o aktywność fizyczną dzieci od najmłodszych lat. Druga z nich nazywa się Eat Well with Manchester United, która jest podobna. Skupia się jednak nie tylko zachęcaniu do aktywności fizycznej, ale także na propagowaniu właściwych nawyków żywieniowych.
Wiele z tych projektów zyskuje duży zasięg, dlatego, że Manchester United Foundation nawiązuje współpracę ze szkołami, dzięki czemu dociera nie tylko do dzieci i młodzieży, ale również do lokalnych społeczności.
W działaniach fundacji można spotkać się także z działaniami, które w pierwszej kolejności nie skupiają się na promocji aktywności fizycznej i wszystkiego, co z tym związane. Przykładem może być Enterprise Academy, która powinna zwrócić uwagę osób zainteresowanych marketingiem sportowym. Przyznam, że pierwszy raz z czymś takim się spotkałem. Fundacja zaprasza młodych ludzi do udziału w jednodniowym lub dwudniowym szkoleniu, podczas którego mogą oni spojrzeć na klub jako na podmiot biznesowy. Od środka zapoznają się z różnymi aspektami zarządzania wielką marką sportową.
Na sukces Manchester United Foundation pracuje aktualnie dziewięciu pracowników. Warto dodać, że fundacja chce być obecna nie tylko w „terenie”, ale także w mediach społecznościowych. Liczba fanów na Facebooku to ponad 2 700 000 osób, natomiast na Instagramie liczba obserwujących to niecały milion osób. Świadczy to o tym, że fundacja klubowa nie tylko jest dodatkiem do klubu, ale raczej jego istotną częścią.